Statut Śląskiej Rady Seniorów

Załącznik do uchwały Nr VI/60/11/2023
Sejmiku Województwa Śląskiego
z dnia 25 września 2023 r.

STATUT ŚLĄSKIEJ RADY SENIORÓW

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Śląska Rada Seniorów ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny.

§ 2.

Ilekroć w Statucie jest mowa o:

  1. Radzie – należy przez to rozumieć Śląską Radę Seniorów;
  2. Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Śląskiej Rady Seniorów;
  3. Izbie – należy przez to rozumieć jedną z dwóch izb Śląskiej Rady Seniorów tj. Izbę Polityki Senioralnej lub Izbę Przedstawicielską Seniorów;
  4. Przewodniczącym Izby – należy przez to rozumieć Przewodniczącego jednej z dwóch izb Śląskiej Rady Seniorów tj. Izby Polityki Senioralnej lub Izby Przedstawicielskiej Seniorów;
  5. Zastępcy Przewodniczącego Rady – należy przez to rozumieć Zastępcę Przewodniczącego Śląskiej Rady Seniorów;
  6. Zastępcy Przewodniczącego Izby – należy przez to rozumieć Zastępcę Przewodniczącego jednej z dwóch izb w Śląskiej Rady Seniorów tj. Izby Polityki Senioralnej lub Izby Przedstawicielskiej Seniorów;
  7. Sekretarzu Rady – należy przez to rozumieć Sekretarza Śląskiej Rady Seniorów;
  8. Członku Rady – należy przez to rozumieć członka Śląskiej Rady Seniorów;
  9. Członku Izby – należy przez to rozumieć członka jednej z dwóch izb w ramach Śląskiej Rady Seniorów, tj. Izby Polityki Senioralnej lub Izby Przedstawicielskiej Seniorów;
  10. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

§ 3.

Działania Rady zmierzają do osiągnięcia następujących celów:

  1. nadania kierunków regionalnej polityce senioralnej, proponowania nowych rozwiązań i inicjowania zmian na rzecz osób starszych;
  2. integrowania środowisk zajmujących się działaniem na rzecz osób starszych (środowisk senioralnych i eksperckich, instytucji samorządowych i rządowych, organizacji pozarządowych itp.), w celu zwiększenia efektywności ich działań;
  3. tworzenia płaszczyzny wymiany dobrych praktyk w obszarze działań na rzecz osób starszych;
  4. dostarczania informacji na temat możliwych sposobów i form wspierania osób starszych;
  5. budowania przestrzeni społecznej przyjaznej najstarszym mieszkańcom i włączenia zagadnienia starzenia się do strategicznych dokumentów regionalnych.

§ 4.

  1. Do zadań Rady należy:
    1. prowadzenie działalności informacyjnej związanej z polityką senioralną, w tym wymiana i rozpowszechnianie informacji istotnych dla seniorów województwa śląskiego;
    2. identyfikowanie i sygnalizowanie istotnych kwestii związanych z sytuacją osób starszych w województwie śląskim;
    3. opiniowanie oraz konsultowanie kluczowych dokumentów i propozycji rozwiązań mających wpływ na regionalną politykę senioralną;
    4. udział członków Rady w zespołach eksperckich i innych gremiach, przygotowujących projekty dokumentów strategicznych lub innych przedsięwzięć w obszarze zgodnym z celami Rady wskazanymi w § 3 niniejszego Statutu;
    5. monitorowanie realizacji działań na rzecz osób starszych wynikających z programów oraz strategii wojewódzkich;
    6. włączanie się w charakterze partnera w realizację inicjatyw na rzecz osób starszych poprzez udzielanie wsparcia merytorycznego i doradczego.
  2. Zadania Rady związane są z następującymi obszarami tematycznymi:
    1. kompleksowym wspieraniem aktywności seniorów, w tym ich integracji w środowisku zamieszkania;
    2. zdrowym starzeniem się;
    3. komunikacją społeczną i kształtowaniem pozytywnego wizerunku starości.
  3. Rada w zakresie realizacji zadań wskazanych w ust. 1 wspierana jest merytorycznie i organizacyjnie przez Zarząd Województwa Śląskiego i Marszałka Województwa Śląskiego, którzy:
    1. przekazują Radzie do zaopiniowania oraz konsultacji kluczowe dokumenty i propozycje rozwiązań mających wpływ na regionalną politykę senioralną;
    2. zapraszają członków Rady do zespołów eksperckich i innych gremiów, przygotowujących projekty dokumentów strategicznych lub innych przedsięwzięć w obszarze zgodnym z celami Rady wskazanymi w § 3;
    3. informują Radę o realizacji działań na rzecz osób starszych wynikających z programów oraz strategii wojewódzkich;
    4. włączają Radę w realizację inicjatyw na rzecz osób starszych.

II. KADENCJA RADY, TRYB I KRYTERIA WYBORU CZŁONKÓW RADY

§ 5.

Rada działa na zasadzie kadencyjności. Kadencja Rady trwa 5 lat, z tym że kadencja nie może trwać dłużej niż kadencja Sejmiku Województwa Śląskiego.

§ 6.

Rada składa się z 19 członków, wybieranych przez Komisję Ekspercką na podstawie otrzymanych zgłoszeń, zgodnie z § 7 niniejszego Statutu.

§ 7.

  1. Nabór do Rady jest ogłaszany i podawany do publicznej wiadomości przez Zarząd Województwa Śląskiego. Informacja o naborze do Rady jest publikowana na stronie internetowej prowadzonej przez Urząd.
  2. Kandydatem na członka Rady może być osoba pełnoletnia, będąca przedstawicielem osób starszych oraz przedstawicielem podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicielem organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku, której miejsce zamieszkania znajduje się na terenie województwa śląskiego oraz nie została skazana przez sąd prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
  3. Kandydaci na członków Rady zgłaszają się samodzielnie w przypadku przedstawicieli osób starszych albo są zgłaszani przez podmioty, o których mowa w ust. 2.
  4. Podmiot, o którym mowa w ust. 2, może zgłosić tylko jednego kandydata na członka Rady.
  5. Członkiem Izby Przedstawicielskiej Seniorów, o której mowa w § 10 ust. 1 i 3, może zostać osoba, która ukończyła w dniu zgłoszenia kandydatury 60 lat.
  6. Zgłoszenie kandydata jest dokonywane na formularzu zgłoszeniowym, którego wzór wraz z informacją o naborze do Rady jest każdorazowo publikowany na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
  7. Formularz zgłoszeniowy zawiera następujące elementy:
    1. dane dotyczące kandydata (tj. imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania i adres korespondencyjny, dane kontaktowe – telefon i adres e-mail, gdy dotyczy, wykształcenie i zawód, pełnione funkcje);
    2. opis doświadczenia kandydata, w szczególności w zakresie działań prowadzonych w obszarze polityki senioralnej oraz wspierania osób starszych;
    3. uzasadnienie ubiegania się o członkostwo w Radzie;
    4. deklarację dotyczącą udziału w pracach co najmniej jednej z Izb;
    5. oświadczenie dotyczące znajomości postanowień Statutu Rady;
    6. wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych wraz z innymi oświadczeniami wynikającymi z aktualnych przepisów w zakresie przetwarzania danych osobowych;
    7. wyrażenie zgody na kandydowanie i potwierdzenie prawdziwości danych zawartych w formularzu zgłoszeniowym wraz z podpisem kandydata.
  8. Do każdego formularza zgłoszeniowego mogą zostać załączone rekomendacje od instytucji lub osób cieszących się zaufaniem społecznym.
  9. Ocena zgłoszeń do Rady jest przeprowadzana przez Komisję Ekspercką składającą się z 5 członków, którymi są:
    1. 2 przedstawicieli Marszałka Województwa Śląskiego, z których jeden jest Przewodniczym Komisji Eksperckiej,
    2. 1 przedstawiciel Sejmiku Województwa Śląskiego;
    3. 2 ekspertów będących przedstawicielami środowisk senioralnych lub zajmujący się kwestiami związanymi z polityką senioralną.
  10. Posiedzenia Komisji Eksperckiej zwołuje i prowadzi Przewodniczący Komisji Eksperckiej.
  11. Komisja Ekspercka podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Komisji Eksperckiej. W przypadku równej liczy głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji Eksperckiej.
  12. Komisja Ekspercka sporządza Protokół z posiedzenia wraz z rekomendowaną listą kandydatów do Rady, którą przedstawia Zarządowi Województwa Śląskiego w terminie 14 dni od dnia posiedzenia, a Zarząd Województwa Śląskiego niezwłocznie ogłasza wyniki wyborów członków Rady. Informacja o wyniku wyborów ogłaszana jest na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego.
  13. W przypadku konieczności uzupełnienia składu Rady, w związku z wygaśnięciem mandatu lub odwołaniem członka Rady w trakcie trwania kadencji Rady, nabór ogłasza Zarząd Województwa Śląskiego, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1-12.

III. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA RADY

§ 8.

  1. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Zarząd Województwa Śląskiego.
  2. Posiedzenia Rady zwoływane będą nie rzadziej niż dwa razy w roku przez Przewodniczącego Rady lub Zastępcę Przewodniczącego Rady wskazanego przez Przewodniczącego, z zastrzeżeniem ust. 1.
  3. Członkowie Rady na pierwszym posiedzeniu wybierają spośród siebie w głosowaniu tajnym Przewodniczącego, jednego do czterech Zastępców Przewodniczącego oraz Sekretarza. Wybór następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
  4. O liczbie Zastępców Przewodniczącego decyduje Rada w oparciu o potrzeby związane z jej funkcjonowaniem.
  5. Do czasu wyboru Przewodniczącego pracami Rady kieruje najstarszy wiekiem członek.
  6. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady, a pod jego nieobecność Zastępca Przewodniczącego Rady wskazany przez Przewodniczącego Rady.
  7. Do zadań Sekretarza Rady należy:
    1. przekazywanie informacji pomiędzy członkami Rady, w tym zawiadomień o posiedzeniach;
    2. przygotowywanie programu posiedzeń w oparciu o ustalenia z Przewodniczącym Rady i członkami Rady.

§ 9.

  1. Rada podejmuje uchwały, opracowuje stanowiska i wyraża opinie, formułuje wnioski i zapytania.
  2. Z każdego z posiedzeń Rady sporządzany jest protokół.
  3. W kwestiach o kluczowym znaczeniu dla swojej działalności, Rada może podejmować uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego lub pod jego nieobecność głos Zastępcy Przewodniczącego prowadzącego posiedzenie.

§ 10.

  1. W strukturze Rady działa Izba Polityki Senioralnej oraz Izba Przedstawicielska Seniorów. Każdy z członków Rady zasiada w co najmniej w jednej z Izb.
  2. Izba Polityki Senioralnej ma charakter ekspercki, składa się z osób legitymujących się wiedzą teoretyczną i doświadczeniem w zakresie problematyki istotnej dla osób starszych, w szczególności polityki senioralnej. Izba Polityki Senioralnej pełni rolę konsultacyjno-doradczą względem projektów dokumentów i propozycji rozwiązań mających wpływ na regionalną politykę senioralną, monitoruje realizację działań na rzecz osób starszych wynikających z programów oraz strategii wojewódzkich. Członkowie Izby Polityki Senioralnej reprezentują Radę w zespołach eksperckich i innych gremiach, przygotowujących projekty dokumentów strategicznych lub innych przedsięwzięć w obszarze zgodnym z celami Rady wskazanymi w § 3 niniejszego Statutu.
  3. Izba Przedstawicielska Seniorów, składa się z seniorów aktywnie zaangażowanych w inicjatywy na rzecz seniorów, reprezentujących środowiska działające na rzecz oraz z osobami starszymi. Izba Przedstawicielska Seniorów pełni rolę inicjatywną poprzez włączanie się w konsultowanie projektów i realizację inicjatyw na rzecz osób starszych, a także prowadzenie działalności informacyjnej związanej z polityką senioralną. Członkowie Izby Przedstawicielskiej Seniorów biorą udział w zespołach i innych gremiach, przygotowujących projekty i realizujących przedsięwzięcia w obszarze zgodnym z celami Rady wskazanymi w § 3 niniejszego Statutu.
  4. Dopuszcza się możliwość jednoczesnego zaangażowania członka Rady w pracę dwóch Izb, przy uwzględnieniu spełnienia kryterium, o którym mowa w § 7 ust. 5 Statutu. Deklarację w powyższym zakresie składa się na etapie naboru lub w trakcie trwania kadencji Rady. Istnieje również możliwość zmiany powyższej deklaracji przy uwzględnieniu spełnienia kryterium, o którym mowa w § 7 ust. 5 niniejszego Statutu.
  5. Na czele każdej z Izb stoi Przewodniczący. Członkowie każdej z Izby na pierwszym posiedzeniu Rady wybierają spośród siebie w głosowaniu tajnym Przewodniczącego Izby. Wybór następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu poszczególnych Izb.
  6. Członkowie Izb mogą wybrać maksymalnie po dwóch Zastępców Przewodniczącego Izby. O potrzebie wyboru Zastępców Przewodniczących Izb i ich liczbie decyduje Izba w oparciu o potrzeby związane z jej funkcjonowaniem. Wybór następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Izby.
  7. Do czasu wyboru Przewodniczących Izb ich pracami kieruje najstarszy wiekiem członek Izby.
  8. Postanowienia wskazane w § 9 stosowane są odpowiednio do prac Izb, przy czym odpowiednio przez Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego Rady rozumie się w takim przypadku Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego Izby.
  9. Posiedzenia Izb mogą odbywać się w ramach posiedzeń Rady lub niezależnie.
  10. Posiedzenia Izb zwoływane są przez Przewodniczącego Izby lub Zastępcę Przewodniczącego Izby wskazanego przez Przewodniczącego Izby.
  11. Do zadań Przewodniczących Izb lub Zastępców Przewodniczących Izb upoważnionych przez Przewodniczących Izb należy:
    1. przekazywanie informacji pomiędzy członkami Izb, w tym zawiadomień o posiedzeniach;
    2. przygotowywanie programu posiedzeń Izb w oparciu o ustalenia z członkami Izby.

§ 11.

Praca w Radzie ma charakter społeczny, członkom Rady nie przysługuje wynagrodzenie za pracę, dieta ani zwrot kosztów związanych z pracą w Radzie.

IV. ZASADY WYGAŚNIĘCIA MANDATU I ODWOŁANIA CZŁONKÓW RADY

§ 12.

  1. Mandat członka Rady wygasa wskutek:
    1. pisemnego zrzeczenia się mandatu złożonego Przewodniczącemu Rady;
    2. śmierci członka Rady;
    3. skazania przez sąd prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
    4. zmiany miejsca zamieszkania poza granice województwa śląskiego.
  2. Wygaśnięcie mandatu członka stwierdza Rada.

§ 13.

Odwołanie członka Rady może nastąpić uchwałą Rady, na wniosek co najmniej połowy składu Rady:

  1. z powodu prowadzenia spraw rażąco wykraczających poza cele i zadania Rady, wskazane w § 3 i 4 niniejszego Statutu;
  2. z uwagi na nikłe zaangażowanie w bieżącą pracę Rady.

V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 14.

Zmiany statutu następują w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

Załączniki
Uchwała Sejmiku Województwa Śląskiego w sprawie nadania Statutu Śląskiej Radzie Seniorów [PDF 412,6kB]