Statut Śląskiej Rady Seniorów
Załącznik do uchwały Nr VI/60/11/2023
Sejmiku Województwa Śląskiego
z dnia 25 września 2023 r.
STATUT ŚLĄSKIEJ RADY SENIORÓW
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Śląska Rada Seniorów ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny.
§ 2.
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- Radzie – należy przez to rozumieć Śląską Radę Seniorów;
- Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Śląskiej Rady Seniorów;
- Izbie – należy przez to rozumieć jedną z dwóch izb Śląskiej Rady Seniorów tj. Izbę Polityki Senioralnej lub Izbę Przedstawicielską Seniorów;
- Przewodniczącym Izby – należy przez to rozumieć Przewodniczącego jednej z dwóch izb Śląskiej Rady Seniorów tj. Izby Polityki Senioralnej lub Izby Przedstawicielskiej Seniorów;
- Zastępcy Przewodniczącego Rady – należy przez to rozumieć Zastępcę Przewodniczącego Śląskiej Rady Seniorów;
- Zastępcy Przewodniczącego Izby – należy przez to rozumieć Zastępcę Przewodniczącego jednej z dwóch izb w Śląskiej Rady Seniorów tj. Izby Polityki Senioralnej lub Izby Przedstawicielskiej Seniorów;
- Sekretarzu Rady – należy przez to rozumieć Sekretarza Śląskiej Rady Seniorów;
- Członku Rady – należy przez to rozumieć członka Śląskiej Rady Seniorów;
- Członku Izby – należy przez to rozumieć członka jednej z dwóch izb w ramach Śląskiej Rady Seniorów, tj. Izby Polityki Senioralnej lub Izby Przedstawicielskiej Seniorów;
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
§ 3.
Działania Rady zmierzają do osiągnięcia następujących celów:
- nadania kierunków regionalnej polityce senioralnej, proponowania nowych rozwiązań i inicjowania zmian na rzecz osób starszych;
- integrowania środowisk zajmujących się działaniem na rzecz osób starszych (środowisk senioralnych i eksperckich, instytucji samorządowych i rządowych, organizacji pozarządowych itp.), w celu zwiększenia efektywności ich działań;
- tworzenia płaszczyzny wymiany dobrych praktyk w obszarze działań na rzecz osób starszych;
- dostarczania informacji na temat możliwych sposobów i form wspierania osób starszych;
- budowania przestrzeni społecznej przyjaznej najstarszym mieszkańcom i włączenia zagadnienia starzenia się do strategicznych dokumentów regionalnych.
§ 4.
- Do zadań Rady należy:
- prowadzenie działalności informacyjnej związanej z polityką senioralną, w tym wymiana i rozpowszechnianie informacji istotnych dla seniorów województwa śląskiego;
- identyfikowanie i sygnalizowanie istotnych kwestii związanych z sytuacją osób starszych w województwie śląskim;
- opiniowanie oraz konsultowanie kluczowych dokumentów i propozycji rozwiązań mających wpływ na regionalną politykę senioralną;
- udział członków Rady w zespołach eksperckich i innych gremiach, przygotowujących projekty dokumentów strategicznych lub innych przedsięwzięć w obszarze zgodnym z celami Rady wskazanymi w § 3 niniejszego Statutu;
- monitorowanie realizacji działań na rzecz osób starszych wynikających z programów oraz strategii wojewódzkich;
- włączanie się w charakterze partnera w realizację inicjatyw na rzecz osób starszych poprzez udzielanie wsparcia merytorycznego i doradczego.
- Zadania Rady związane są z następującymi obszarami tematycznymi:
- kompleksowym wspieraniem aktywności seniorów, w tym ich integracji w środowisku zamieszkania;
- zdrowym starzeniem się;
- komunikacją społeczną i kształtowaniem pozytywnego wizerunku starości.
- Rada w zakresie realizacji zadań wskazanych w ust. 1 wspierana jest merytorycznie i organizacyjnie przez Zarząd Województwa Śląskiego i Marszałka Województwa Śląskiego, którzy:
- przekazują Radzie do zaopiniowania oraz konsultacji kluczowe dokumenty i propozycje rozwiązań mających wpływ na regionalną politykę senioralną;
- zapraszają członków Rady do zespołów eksperckich i innych gremiów, przygotowujących projekty dokumentów strategicznych lub innych przedsięwzięć w obszarze zgodnym z celami Rady wskazanymi w § 3;
- informują Radę o realizacji działań na rzecz osób starszych wynikających z programów oraz strategii wojewódzkich;
- włączają Radę w realizację inicjatyw na rzecz osób starszych.
II. KADENCJA RADY, TRYB I KRYTERIA WYBORU CZŁONKÓW RADY
§ 5.
Rada działa na zasadzie kadencyjności. Kadencja Rady trwa 5 lat, z tym że kadencja nie może trwać dłużej niż kadencja Sejmiku Województwa Śląskiego.
§ 6.
Rada składa się z 19 członków, wybieranych przez Komisję Ekspercką na podstawie otrzymanych zgłoszeń, zgodnie z § 7 niniejszego Statutu.
§ 7.
- Nabór do Rady jest ogłaszany i podawany do publicznej wiadomości przez Zarząd Województwa Śląskiego. Informacja o naborze do Rady jest publikowana na stronie internetowej prowadzonej przez Urząd.
- Kandydatem na członka Rady może być osoba pełnoletnia, będąca przedstawicielem osób starszych oraz przedstawicielem podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicielem organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku, której miejsce zamieszkania znajduje się na terenie województwa śląskiego oraz nie została skazana przez sąd prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
- Kandydaci na członków Rady zgłaszają się samodzielnie w przypadku przedstawicieli osób starszych albo są zgłaszani przez podmioty, o których mowa w ust. 2.
- Podmiot, o którym mowa w ust. 2, może zgłosić tylko jednego kandydata na członka Rady.
- Członkiem Izby Przedstawicielskiej Seniorów, o której mowa w § 10 ust. 1 i 3, może zostać osoba, która ukończyła w dniu zgłoszenia kandydatury 60 lat.
- Zgłoszenie kandydata jest dokonywane na formularzu zgłoszeniowym, którego wzór wraz z informacją o naborze do Rady jest każdorazowo publikowany na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
- Formularz zgłoszeniowy zawiera następujące elementy:
- dane dotyczące kandydata (tj. imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania i adres korespondencyjny, dane kontaktowe – telefon i adres e-mail, gdy dotyczy, wykształcenie i zawód, pełnione funkcje);
- opis doświadczenia kandydata, w szczególności w zakresie działań prowadzonych w obszarze polityki senioralnej oraz wspierania osób starszych;
- uzasadnienie ubiegania się o członkostwo w Radzie;
- deklarację dotyczącą udziału w pracach co najmniej jednej z Izb;
- oświadczenie dotyczące znajomości postanowień Statutu Rady;
- wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych wraz z innymi oświadczeniami wynikającymi z aktualnych przepisów w zakresie przetwarzania danych osobowych;
- wyrażenie zgody na kandydowanie i potwierdzenie prawdziwości danych zawartych w formularzu zgłoszeniowym wraz z podpisem kandydata.
- Do każdego formularza zgłoszeniowego mogą zostać załączone rekomendacje od instytucji lub osób cieszących się zaufaniem społecznym.
- Ocena zgłoszeń do Rady jest przeprowadzana przez Komisję Ekspercką składającą się z 5 członków, którymi są:
- 2 przedstawicieli Marszałka Województwa Śląskiego, z których jeden jest Przewodniczym Komisji Eksperckiej,
- 1 przedstawiciel Sejmiku Województwa Śląskiego;
- 2 ekspertów będących przedstawicielami środowisk senioralnych lub zajmujący się kwestiami związanymi z polityką senioralną.
- Posiedzenia Komisji Eksperckiej zwołuje i prowadzi Przewodniczący Komisji Eksperckiej.
- Komisja Ekspercka podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Komisji Eksperckiej. W przypadku równej liczy głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji Eksperckiej.
- Komisja Ekspercka sporządza Protokół z posiedzenia wraz z rekomendowaną listą kandydatów do Rady, którą przedstawia Zarządowi Województwa Śląskiego w terminie 14 dni od dnia posiedzenia, a Zarząd Województwa Śląskiego niezwłocznie ogłasza wyniki wyborów członków Rady. Informacja o wyniku wyborów ogłaszana jest na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego.
- W przypadku konieczności uzupełnienia składu Rady, w związku z wygaśnięciem mandatu lub odwołaniem członka Rady w trakcie trwania kadencji Rady, nabór ogłasza Zarząd Województwa Śląskiego, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1-12.
III. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA RADY
§ 8.
- Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Zarząd Województwa Śląskiego.
- Posiedzenia Rady zwoływane będą nie rzadziej niż dwa razy w roku przez Przewodniczącego Rady lub Zastępcę Przewodniczącego Rady wskazanego przez Przewodniczącego, z zastrzeżeniem ust. 1.
- Członkowie Rady na pierwszym posiedzeniu wybierają spośród siebie w głosowaniu tajnym Przewodniczącego, jednego do czterech Zastępców Przewodniczącego oraz Sekretarza. Wybór następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
- O liczbie Zastępców Przewodniczącego decyduje Rada w oparciu o potrzeby związane z jej funkcjonowaniem.
- Do czasu wyboru Przewodniczącego pracami Rady kieruje najstarszy wiekiem członek.
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady, a pod jego nieobecność Zastępca Przewodniczącego Rady wskazany przez Przewodniczącego Rady.
- Do zadań Sekretarza Rady należy:
- przekazywanie informacji pomiędzy członkami Rady, w tym zawiadomień o posiedzeniach;
- przygotowywanie programu posiedzeń w oparciu o ustalenia z Przewodniczącym Rady i członkami Rady.
§ 9.
- Rada podejmuje uchwały, opracowuje stanowiska i wyraża opinie, formułuje wnioski i zapytania.
- Z każdego z posiedzeń Rady sporządzany jest protokół.
- W kwestiach o kluczowym znaczeniu dla swojej działalności, Rada może podejmować uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego lub pod jego nieobecność głos Zastępcy Przewodniczącego prowadzącego posiedzenie.
§ 10.
- W strukturze Rady działa Izba Polityki Senioralnej oraz Izba Przedstawicielska Seniorów. Każdy z członków Rady zasiada w co najmniej w jednej z Izb.
- Izba Polityki Senioralnej ma charakter ekspercki, składa się z osób legitymujących się wiedzą teoretyczną i doświadczeniem w zakresie problematyki istotnej dla osób starszych, w szczególności polityki senioralnej. Izba Polityki Senioralnej pełni rolę konsultacyjno-doradczą względem projektów dokumentów i propozycji rozwiązań mających wpływ na regionalną politykę senioralną, monitoruje realizację działań na rzecz osób starszych wynikających z programów oraz strategii wojewódzkich. Członkowie Izby Polityki Senioralnej reprezentują Radę w zespołach eksperckich i innych gremiach, przygotowujących projekty dokumentów strategicznych lub innych przedsięwzięć w obszarze zgodnym z celami Rady wskazanymi w § 3 niniejszego Statutu.
- Izba Przedstawicielska Seniorów, składa się z seniorów aktywnie zaangażowanych w inicjatywy na rzecz seniorów, reprezentujących środowiska działające na rzecz oraz z osobami starszymi. Izba Przedstawicielska Seniorów pełni rolę inicjatywną poprzez włączanie się w konsultowanie projektów i realizację inicjatyw na rzecz osób starszych, a także prowadzenie działalności informacyjnej związanej z polityką senioralną. Członkowie Izby Przedstawicielskiej Seniorów biorą udział w zespołach i innych gremiach, przygotowujących projekty i realizujących przedsięwzięcia w obszarze zgodnym z celami Rady wskazanymi w § 3 niniejszego Statutu.
- Dopuszcza się możliwość jednoczesnego zaangażowania członka Rady w pracę dwóch Izb, przy uwzględnieniu spełnienia kryterium, o którym mowa w § 7 ust. 5 Statutu. Deklarację w powyższym zakresie składa się na etapie naboru lub w trakcie trwania kadencji Rady. Istnieje również możliwość zmiany powyższej deklaracji przy uwzględnieniu spełnienia kryterium, o którym mowa w § 7 ust. 5 niniejszego Statutu.
- Na czele każdej z Izb stoi Przewodniczący. Członkowie każdej z Izby na pierwszym posiedzeniu Rady wybierają spośród siebie w głosowaniu tajnym Przewodniczącego Izby. Wybór następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu poszczególnych Izb.
- Członkowie Izb mogą wybrać maksymalnie po dwóch Zastępców Przewodniczącego Izby. O potrzebie wyboru Zastępców Przewodniczących Izb i ich liczbie decyduje Izba w oparciu o potrzeby związane z jej funkcjonowaniem. Wybór następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Izby.
- Do czasu wyboru Przewodniczących Izb ich pracami kieruje najstarszy wiekiem członek Izby.
- Postanowienia wskazane w § 9 stosowane są odpowiednio do prac Izb, przy czym odpowiednio przez Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego Rady rozumie się w takim przypadku Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego Izby.
- Posiedzenia Izb mogą odbywać się w ramach posiedzeń Rady lub niezależnie.
- Posiedzenia Izb zwoływane są przez Przewodniczącego Izby lub Zastępcę Przewodniczącego Izby wskazanego przez Przewodniczącego Izby.
- Do zadań Przewodniczących Izb lub Zastępców Przewodniczących Izb upoważnionych przez Przewodniczących Izb należy:
- przekazywanie informacji pomiędzy członkami Izb, w tym zawiadomień o posiedzeniach;
- przygotowywanie programu posiedzeń Izb w oparciu o ustalenia z członkami Izby.
§ 11.
Praca w Radzie ma charakter społeczny, członkom Rady nie przysługuje wynagrodzenie za pracę, dieta ani zwrot kosztów związanych z pracą w Radzie.
IV. ZASADY WYGAŚNIĘCIA MANDATU I ODWOŁANIA CZŁONKÓW RADY
§ 12.
- Mandat członka Rady wygasa wskutek:
- pisemnego zrzeczenia się mandatu złożonego Przewodniczącemu Rady;
- śmierci członka Rady;
- skazania przez sąd prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
- zmiany miejsca zamieszkania poza granice województwa śląskiego.
- Wygaśnięcie mandatu członka stwierdza Rada.
§ 13.
Odwołanie członka Rady może nastąpić uchwałą Rady, na wniosek co najmniej połowy składu Rady:
- z powodu prowadzenia spraw rażąco wykraczających poza cele i zadania Rady, wskazane w § 3 i 4 niniejszego Statutu;
- z uwagi na nikłe zaangażowanie w bieżącą pracę Rady.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14.
Zmiany statutu następują w trybie właściwym dla jego uchwalenia.